Teckensnittsbråket

Ja, eller så allvarligt är det kanske inte, men ofta när man diskuterar egenutgivning eller layout så hamnar man där: Vilket teckensnitt är bäst att använda?

Läsundersökningar visar att det är lättare att läsa serif-teckensnitt (med fötter) i böcker och sans-serif (utan fötter) på skärm. Detta behöver inte vara sant för läsplattor eftersom de inte fungerar som en vanlig skärm, så e-boksproduktion är lite speciellt.

De flesta med mig hävdar att Times New Roman inte alls lämpar sig för böcker.Det är konstruerat för tidningar, dvs spalter, och inte boksidor. Den här sidan är bra att titta på om man undrar hur man ska tänka. Eftersom den sidan är på engelska så gör jag en liten sammanfattning nedan. Vad du än gör så hitta inte på några dumheter och ge ut i bok med Vivaldi, Lucida Calligraphy, Papyrus eller något annat väldigt vackert men svårläst teckensnitt. Dessa lämpar sig bäst för rubriker.

Nu för tiden spelar det inte så stor roll om det är True Type eller Open Type eftersom digitalpressar klarar av båda med mycket gott resultat.

Så, välj ett teckensnitt med omsorg. Testa olika och skriv ut några sidor för att jämföra. Välj t ex Garamond, Bookman Old Style, Georgia, Palatino eller Book Antigua. För rubriker eller kapitelrubriker kan du använda sans-serif eller dekorativa teckensnitt om du vill, men se till att det blir bra i tryck. Var noga med att du har rätt att använda teckensnittet. På nätet finns det många ”free fonts”, men alla är inte helt fria utan får bara användas under icke-kommersiella former. Kolla licensen noga.

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s